”Du är här för att dom ska lära dig något”

Jag står i en gympasal i Bunkeflo. Eleverna springer runt omkring mig, hoppande på bänkar och slitandes i rep som hänger ner från taket. Jag känner mig plötsligt gammal. Jag minns själv hur vi brukade svinga oss som galningar ifrån de tjocka repen, utan att bry oss om de röda brännmärken vi skulle få på händerna. Eleverna går i högstadiet, och det känns som jag klivit in i en värld jag nästan glömt bort fanns.

 
Jag är ingen pedagog. Jag har inte mer erfarenhet av barn än att ha varit ett själv. Ett visst mått av panik letar sig upp i halsen och för en sekund frågar jag mig själv om jag verkligen kan lära eleverna det jag har med mig i min ryggsäck. Jag slår undan känslan. “Det är ju dom som ska lära dig något” säger jag till mig själv. Rädslan sjunker ner igenom magen och ner igenom fötterna innan den till slut försvinner igenom golvet. “Mitt namn är Tobias Swahn, och jag kommer ifrån Samtalsaktivisterna”

 
Jag står i ett klassrum i centrala Malmö. Med förra veckans skolbesök färskt i minnet dricker jag en kopp kaffe jag fått av en snäll lärare. Framför mig slår det sig ner ett 20-tal gymnasieelever som synar mig med blicken. De förväntar sig en tråkig föreläsare, kanske någon hurtig workshop-ledare som ska försöker övertyga dom att skolan är kul, utan att förstå de utmaningar som ställs på ungdomar nuförtiden. De blir förvånade när jag använder slang, även om den kanske är utdaterad. Jag förklarar för dom att jag inte är här för att ge dom några betyg, att vi idag inte behöver bry oss om den typen av resultat.

 
Jag märker hur de inte riktigt tror mig. Det är ingen i skolmiljön som sagt till dom innan att det finns värdefulla saker man kan lära sig, utan att det nödvändigtvis ska kopplas till någon slags betygsskala. De ger mig misstänksamma blickar när jag säger att bara du delat din upplevelse så har de gjort rätt. “Jag ska krossa deras verklighetsbild, med kärlek”.

 
En snubbe blir förvånad när jag med övningar går in på samtalsaktivisternas kärntanke. Att prata med någon som inte håller med dig, med enda målet att förstå den andras perspektiv, inte att vinna. Han har inte stött på detta innan. En kort sekund undrar jag hur det är möjligt att ha demokrati i skolans värdegrund utan att ge eleverna detta perspektivet. Jag förstår att lärarna kanske inte har tid med detta, med samma hets på prestation utan substans som eleverna känner. Jag kan visa dom. “Glöm inte att du är här för att dom ska lära dig något” ekar en röst någonstans bak i huvudet. “Glöm aldrig det”.

 
Tobias Swahn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *